Vše o životě a pro život!!


Lákavá televize

Kdo bude mít navrch – vy, nebo reklama? Naučte se s ní zacházet!
Možná jste to také zažili: dítě vidělo v televizi reklamu na nějakou věc a nedalo pokoj, dokud jste mu ji nekoupili.Když vliv médií sahá až do vašeho obývacího pokoje, je čas pěstovat „mediální gramotnost“. Pak se nenecháte jen tak zmanipulovat a poznáte, kdy reklama předstírá (skoro vždy). Snaží se třeba vsugerovat, že koupí jistého výrobku se člověk vzbouří a osvobodí. Cílem je ale pravý opak: poslušný zákazník, který za výrobek utratí těžce vydělané peníze. A bode hůř – brzy se kvůli nové úpravě zákona budou v televizních pořadech smět objevovat výrobky konkrétních značek jako přirozená součást děje. Chcete umět zacházet s reklamou a naučit to i své děti? Proberte si doma, jak ji vnímáte. Prim. MUDr. Karel Nešpor, CSc., nabízí několik možností, nad čím se zamyslet a jaké si položit otázky.
Čím na mě média působí? K těm dobrým prostředkům patří vkusná grafická úprava, humor, zajímavý obsah a užitečné rady. K těm méně dobrým, které však převažují, patří třeba prezentace násilí a volného sexu, vyvolávání negativních emocí.
Jak ovlivňují můj život? vezměte si třeba internet nebo televizní programy. Máte problémy se spánkem? Pak vám asi udělá dobře, když nebudete před usnutím sledovat film o upírech a žraločích čelistech. jste nemocní a všechno vás bolí? pak vám asi více prospěje komedie než divoká detektivka. Chcete večer probírat vážné rodinné záležitosti? Rozhodně bych to nedoporučoval po zhlédnutí televizních zpráv, kde se to hemží politickými šťouchanci, zpronevěrami a hrubostí ve sportu i kultuře. Připouštím ale, že nemusí být právě snadné přesvědčit manžela, aby se před choulostivým rozhovorem díval na Ferdu mravence nebo pohádku o Krtečkovi. problémem může být i komunikace se vzpurným pubertálním synkem, který v počítačové hře právě zlikvidoval – jako velký vojevůdce – invazi mimozemšťanů.
Co cítím při reklamě? Vzbuzuje ve vás reklama chuť nakupovat, ,dát si skleničku nebo si vsadit? Odborníci tomu říkají bažení (anglicky carving). Na děti a dospívající působí reklama víc a také u nich rychleji vyvolává závislost. Proto je otázka po pocitech z reklamy tak důležitá. Měli byste si ji pokládat často a uvědomovat si, že reklama často zdůrazňuje podružné „klady“ a zamlčuje zásadní nevýhody!! V televizi i na internetu k tomu, o co máte zájem, dostanete i pořádný kus toho, co nechcete. Jak se s tím vypořádat? Mohu nabídnout vlastní zkušenost. Otevřel jsem si v počítači jeden internetový portál a hned se přes celou stránku objevila reklama lichvářské banky. Usoudil jsem, že tohle nemám zapotřebí, a portál vymazal ze seznamu oblíbených položek.
Co je mediální gramotnost? Ve školách se používá k prevenci návykových nemocí. Žáci se učí rozlišovat mezi kvalitou jednotlivých zdrojů, porovnávají informace a kriticky vnímají reklamní sdělení. Zkuste si to doma také! Rozeberte si společně s dítětem některý z televizních pořadů včetně reklamy a hledejte triky, které používá. Patří k nim nepravdivé sliby, nepodložené vychvalování, odvolávání se na tradici, nabízení nepodstatných informací, slibování výhodné koupě, počítačové triky, zatajování negativních aspektů apod. Položte si otázku: „Opravdu budu po koupi výrobku tak šťastný, jako ten chlapík na obrazovce?“ Podrobnější informace si zdarma stáhněte z mých webových stránek www.drnespor.eu